Goran Babić, poznati hrvatski autor i istraživač, u svom djelu ‘Historija hrvatske histerije’ predstavlja jedinstveni pogled na fenomen histerije unutar hrvatskog društva. Kroz prizmu povijesti, Babić analizira kako su različiti društveni, politički i kulturni uvjeti oblikovali percepciju i manifestacije histerije u Hrvatskoj. Ovaj članak istražuje ključne aspekte Babićeve analize, te razmatra utjecaj koji njegovo djelo ima na naše razumijevanje kolektivne psihe i društvenih fenomena u Hrvatskoj.
Jedna od glavnih teza Babićeva djela jest da histerija nije samo individualni problem, već i kolektivni fenomen koji odražava šire društvene tenzije. Kroz povijesne primjere, Babić ukazuje na to kako su različiti povijesni trenuci, poput ratova, političkih prevrata i ekonomskih kriza, utjecali na psihološko stanje društva. Na primjer, ratovi devedesetih godina prošlog stoljeća ostavili su duboke ožiljke na kolektivnoj psihi hrvatskog naroda, što se manifestiralo kroz različite oblike histerije i neuroze. Ova perspektiva otvara vrata za dublje razumijevanje kako kolektivna trauma može oblikovati individualno ponašanje i percepciju stvarnosti.
Babić također istražuje ulogu medija u oblikovanju percepcije histerije. Tijekom povijesti, mediji su često igrali ključnu ulogu u širenju straha i panike, što može dovesti do histeričnih reakcija u društvu. Na primjer, tijekom krize s COVID-19, mediji su imali značajan utjecaj na način na koji su ljudi percipirali opasnost i reagirali na situaciju. Babić ukazuje na to kako medijska izvješća mogu potaknuti histerične reakcije, a istovremeno i pridonijeti normalizaciji straha kao odgovora na krize.
Jedna od zanimljivih tema koju Babić obrađuje jest i koncept ‘histerije kao otpora’. U mnogim slučajevima, histerične reakcije mogu se smatrati oblikom otpora prema nepravdi ili potlačenosti. Babić navodi primjere gdje su histerične reakcije pojedinaca ili skupina bile odgovor na društvene nepravde, kao što su politička represija ili ekonomska nejednakost. Ova perspektiva izaziva tradicionalno shvaćanje histerije kao nečega što je isključivo negativno, te ukazuje na to da histerija može imati i pozitivne aspekte, kao oblik borbe za pravdu i priznanje.
U svom djelu, Babić također analizira povijesne figure i događaje koji su oblikovali hrvatsku percepciju histerije. On se oslanja na brojne izvore, uključujući književnost, povijesne dokumente i medijske članke, kako bi ilustrirao kako su se ideje o histeriji razvijale kroz vrijeme. Ova interdisciplinarna metoda istraživanja omogućava čitateljima da vide povezanost između povijesti, kulture i psihologije, te kako ti faktori zajedno utječu na društvene fenomene.
Kroz ‘Historiju hrvatske histerije’, Goran Babić postavlja važna pitanja o tome što znači biti dio društva koje je prošlo kroz brojne traume i krize. Njegova analiza poziva nas da preispitamo vlastite percepcije histerije i da shvatimo da ona može biti odraz dubljih društvenih problema. U tom smislu, Babićevo djelo ne samo da doprinosi razumijevanju histerije kao fenomena, već i potiče na širu raspravu o tome kako se suočavamo s traumama i izazovima u našem društvu.
Završno, ‘Historija hrvatske histerije’ Gorana Babića predstavlja značajan doprinos hrvatskoj literaturi i društvenim znanostima. Njegova sposobnost povezivanja povijesnog konteksta s modernim društvenim fenomenima otvara nove perspektive za razumijevanje kolektivne psihe i poziva nas da se suočimo s vlastitim strahovima i traumama. Kroz ovo djelo, Babić nas potiče da razmislimo o tome kako histerija može biti više od pukog simptoma, već i alat za razumijevanje i promjenu društva.